Arbetshjälpmedel

Arbetshjälpmedel

Man beräknar att ungefär 770000 personer mellan 18-64 år gamla har problem med hörseln. Väldigt många av dem arbetar och man uppleva olika problem med att höra på jobbet. Några exempel på möten, mobiltelefon, Skypesamtal, höra nyanser av tal över telefon på engelska med mera. Detta kan resultera i frustration men även att det blir jobbigt att höra och man är väldigt trött när man kommer hem. Den goda nyheten är att det finns idag väldigt bra hjälp att få. På Eartech Hörselkliniker är vi experter på att hjälpa dig att höra bättre både hemma och på ditt arbete.

Är man i behov av hjälpmedel för att klara sitt arbete så kan du ansöka till Försäkringskassan om bidrag till arbetshjälpmedel. Du kan också ansöka om bidrag till att få en expertutredning utförd på din arbetsplats. Kriterierna för att du eller din arbetsgivare skall kunna ansöka om detta bidrag är:

  • Du har en sjukdom eller funktionsnedsättning (här en hörselnedsättning) som gör att du är i behov av arbetshjälpmedel
  • Du har arbetat hos din arbetsgivare i minst 12 månader
  • Har du arbetat kortare tid än 12 månader kan du istället ansöka om bidrag till arbetshjälpmedel från Arbetsförmedlingen
  • Du har inte fyllt 67 år
  • Du arbetar och är bosatt i Sverige

Du kan alltså ansöka om hjälpmedel för att höra bättre hos Försäkringskassan om du uppfyller kriterierna ovan. Du kan också, om du är arbetssökande eller har jobbat på ditt arbete i mindre än 12 månader, istället vända dig till Arbetsförmedlingen Rehabilitering med din ansökan. Har du nedsatt hörsel och fortfarande går i skolan har du rätt att erhålla hörselhjälpmedel via hörselvården så du kan vara delaktig i undervisningen.

Ta första steget mot en bättre hörsel!

Hos Eartech får du alltid kostnadsfri rådgivning av våra specialister oavsett vilka funderingar du har om din hörsel. Skicka din fråga direkt i formuläret nedan eller ring oss på telefon 020-12 12 26

Var god ange ett giltigt telefonnummer.
Var god ange ett meddelande.

Vilka hörselhjälpmedel kan jag få bidrag till?

Huvudregeln är att det skall handla om hjälpmedel som du, på grund av din hörselnedsättning, behöver för att kunna utföra dina arbetsuppgifter. Du kan inte få bidrag till hörselhjälpmedel som du även behöver när du inte arbetar. Man anser att hörapparater tillhör denna kategori och dessa anses ligga inom landstingets ansvar.Exempel på produkter du kan ansöka om är olika hörselhjälpmedel som behövs för att komplettera dina hörapparater. De vanligaste produktkategorierna är olika trådlösa system för exempelvis konferenser, telefoni, mobiltelefoni eller olika mjukvarubaserade system.

Arbetsgivaren förväntas stå för produkter som behövs för en bra arbetsmiljö. Många ergonomiska hjälpmedel faller inom denna kategori. Man kan inte få bidrag till produkter som normalt behövs på en arbetsplats men man kan få bidrag om det behövs individanpassning eller ytterligare produkter för att du skall kunna utföra ditt arbete.

Hur mycket bidrag kan man få?

Man kan högst ansöka om bidrag på 50000 kr. Om det finns särskilda skäl kan du ansöka om mer. Även din arbetsgivare kan ansöka om bidrag upp till 50000 kr eller om särskilda skäl föreligger om en högre summa. Dock måste arbetsgivaren stå för halva kostnaden och arbetsgivaren måste alltid betala minst 10000 kr själv för arbetshjälpmedlet.

Din arbetsgivare kan få bidrag för arbetshjälpmedel för hörsel när en medarbetare behöver hjälp att återgå till arbete efter sjukskrivning eller har en bestående hörselskada och behöver hjälpmedel för att klara sitt arbete. Man kan använda bidraget till att köpa eller hyra ett hörselhjälpmedel, göra en expertutredning på plats för att ta reda på vilket hörselhjälpmedel som behövs eller för att reparera ett arbetshjälpmedel.

Eartech hjälper dig med din ansökan

  1. Efter en hörseltest och utredning så skriver någon av våra legitimerade audionomer ett utlåtande om din hörselnedsättning och vilket behov du har av hjälpmedel för att klara ditt arbete.
  2. Eartech Hörselkliniker skriver en offert om vilket arbetshjälpmedel som rekommenderas och hur mycket det kostar. Vi kan också skriva en offert om en utredning på plats på ditt arbete för att kunna avgöra vilket hjälpmedel som är lämpligt.
  3. Du skickar ansökan till Försäkringskassan eller går in på Mina sidor och ansöker där.
  4. Försäkringskassan kontaktar dig vanligtvis inom 2 till 4 veckor om kompletteringar behövs.
  5. Beslut om arbetshjälpmedel för hörsel brukar man få inom 30-60 dagar efter att ansökan kommit in.
  6. Efter beslut köper du hjälpmedlen av Eartech Hörselkliniker för ditt bidrag. Du kan välja att Försäkringskassan betalar ditt bidrag direkt till Eartech.
  7. Du återkopplar till Försäkringskassan att du tagit emot dina arbetshjälpmedel.

Vi hjälper dig genom denna process och med de ansökningar och dokument som krävs. Vi arbetar under sekretess. Det innebär att du väljer om vi exempelvis skall kontakta din arbetsgivare eller ej.

Eartech arbetar med alla stora leverantörer på marknaden

På Eartech har vi ett speciellt team som arbetar med arbetstekniska hjälpmedel och ansökningarna kring dessa. Det innebär hög kompetens hur olika offentliga system fungerar men även hur dessa produkter fungerar på jobbet. Vi kan åka ut till din arbetsplats eller prova ut arbetshjälpmedel på våra mottagningar.

På Eartech får vi regelbundna utbildningar av alla stora leverantörer av arbetshjälpmedel för hörsel som Phonak, Comfort Audio, Oticon, GN Resound, Transistor, Widex , Bo Edin och Siemens. Vi är leverantörsoberoende vilket innebär att vi alltid väljer det hjälpmedel vi tycker passar dig bäst oberoende av vem som tillverkat det. Vårt mål är att det skall fungera så bra som möjligt för dig på jobbet!