Ljudöverkänslighet

Ljudöverkänslighet

Begreppet ljudöverkänslighet kan beskrivas som ett samlingsbegrepp vilket innebär att vanliga ljud gör att individens vardag påverkas negativt. Vanligt är att personer som arbetar inom yrken som musiker, bartender,  DJ, och lärare är drabbade.

Bestick
En vanlig beskrivning av ljudöverkänslighet (hyperakusi) är att man är extremt känslig för vardagsljud. Exempel på sådana ljud kan vara skrammel från bestick

Det finns dock många andra som har problem med att vardagliga ljud upplevs obehagliga. Många gånger kanske det inte finns bara en lösning som fungerar utan man måste helt enkelt testa sig fram. Vi har därför tagit fram 10 tips vid ljudöverkänslighet. Här kommer dessa.

  1. Försök att undvik total tystnad och isolering från ljud. Viktigt att man exponerar örat för ljud och att man inte skapar ett beteende där man undviker ljud. Ofta blir man ljudkänsligare om man exempelvis går runt med hörselskydd hela dagarna (däremot kan exempelvis bra öronproppar vara bra att ha under vissa situationer som upplevs som jobbiga eftersom detta kan minska den stress som skapas inför att hamna i situationen ifråga).
  2. Tala om det för din omgivning. Förståelse bland nära och kära samt kollegor är viktigt.
  3. Se till att skapa ljudvila och att du får egentid som gör att du kan slappna av.
  4. Börja med mindfulness, avslappning eller yogaövningar. Att få tid för reflektion och att slappna av upplevs av många som väldigt positivt när man är känslig för ljud. Dessa övningar kan göras ihop med andra eller själv hemma.
  5. Försök att göra sånt som du mår bra av och att du gör mindre saker som du mår dåligt av. Viktigt att du sätter dig i förarsätet och tar hand om dig själv.
  6. Ha lite bakgrundsmusik, fågelkvitter eller andra harmoniska ljud i din omgivning hemma. Detta gör också att du inte skapar en ljudisolering utan faktiskt exponeras för ljud vilket är positivt.
  7. Hantera stress genom att sätta upp kortsiktiga mål. Vad skall jag göra nu på förmiddagen? Idag? Ikväll? Fokusera på här och nu. Mindre fokus på framtiden och oro vad som kommer framöver. Lev fokuserat här och nu!
  8. Det behövs inga enorma kraftansträngningar utan vardagsmotion räcker väldigt långt. Se till att du har energi kvar när du är klar. En promenad eller cykeltur är ofta en mycket bra start.
  9. Sömn. Se till att du laddar batterierna genom vila. Sov dock inte för mycket utan lagom och på regelbundna tider.
  10. Lär dig leva med din ljudöverkänslighet. Detta är ett problem som inte kommer att gå över på en gång utan någon som du kommer behöva leva med. Att komma till insikt och hantera sin situation är ett stort steg mot en bättre hälsa och välmående.

Dessa 10 tips vid ljudöverkänslighet är bara några råd på vägen. Det kanske viktigaste är att du söker hjälp om du känner att du behöver det. Detta kan ske hos din husläkare, öronläkare eller hos en audionom. Du är inte ensam utan det finns hjälp att få!

Audiogram ljudöverkänslighet
För att ta reda på hur ljudöverkänslig man är kan man mäta obehagsnivåer vid olika frekvenser. Med det menas vid vilken förstärkning, vid olika frekvenser, ett ljud upplevs som obehagligt. I detta fall illustreras obehagsnivåerna av de två kurvorna nederst på bilden. Vid 8 KHz upplevs exempelvis ljud obehagliga vid 90 dB

Tystnad
Väldigt många som är ljudöverkänsliga vill att det skall vara tyst när man kommer hem

Frågor om ljudöverkänslighet?

För personlig rådgivning eller hjälp att boka tid så kan du ringa oss på 020-12 12 26, skicka e-post till info@eartech.se eller lämna ett meddelande till höger

Var god ange ett giltigt telefonnummer.
Var god ange ett meddelande.
Carina Bellås
Carina Bellås
Leg. Audionom Utbildad på Karolinska Institutet (KI). Carina är även hörselpedagog och har arbetat länge i olika chefsroller inom den utvidgade hörselrehabiliteringen på Karolinska universitetssjukhuset Rosenlund. Närmast kommer Carina från Hörbart i Stockholm.